PROGRAM   

1.Skuteczna komunikacja z pacjentem i jego rodziną - jak mówić, by budować zaufanie i wspierać?

  • Psychologiczne oczekiwania pacjenta. Jak odpowiadać na te potrzeby nawet w ograniczonym czasie? Drobne zachowania, które robią dużą różnicę w oczach pacjenta.
  • Komunikacja niewerbalna - co mówi Twoja postawa, mimika, ton głosu? Jak interpretować „niewypowiedziane” przez pacjenta sygnały?
  • Przyjazna komunikacja z pacjentem - jak mówić z szacunkiem i jasno, zamiast rozkazywać i oceniać?
  • Model „języka troski”  CARE  w relacjach z pacjentem i jego rodziną - sprawdzony sposób w komunikacji z pacjentem.

2. Komunikacja z osobami ze szczególnymi potrzebami - jak uniknąć barier i pokazać szacunek?

  • Zasady savoir-vivre’u - co wypada, a czego unikać w kontakcie z osobą z niepełnosprawnością/szczególnymi potrzebami?
  • Bariery społeczne, komunikacyjne - co utrudnia komunikację?
  • Praktyczne wskazówki w kontakcie z osobami z różnymi typami niepełnosprawności/szczególnymi potrzebami (osoby starsze, dzieci, osoby z niepełnosprawnościami fizycznymi i intelektualnymi).

3. Jak radzić sobie w trudnych sytuacjach z tzw. „trudnym pacjentem”? - narzędzia komunikacyjne i emocjonalne dla personelu

  • Jak być uprzejmym, ale stanowczym? Jak stawiać granice, by jednocześnie nie wzbudzać oporu pacjenta? Jak mówić „nie”, by zminimalizować poziom niezadowolenia pacjenta?
  • Kontrola emocji w trudnych rozmowach - jak działa model: sytuacja → myśli → emocje → działanie? Jak nie „wciągać się” w złość pacjenta - zastosowanie modelu „świateł drogowych” w stresujących sytuacjach.
  • Gotowe scenariusze zachowań w sytuacjach takich jak: pacjent zdenerwowany, pacjent roszczeniowy, „pacjent wszystkowiedzący/który wie lepiej”, pacjent nie przestrzegający zaleceń, itd. wymuszanie, zachowanie roszczeniowe, agresja słowna.

4. Jak przekazywać trudne informacje

  • 8 złotych zasad komunikowania trudnych wiadomości - co warto powiedzieć, a czego unikać?
  • Model SPIKES - praktyczny algorytm przekazywania trudnych informacji medycznych krok po kroku.

Więcej informacji na stronie internetowej: https://agamon.biz/szkolenia/katalog-szkolen/sluzba-zdrowia/skuteczna-komunikacja-z-pacjentem/14-listopada-2025r/